Februarutfordringen

søndag 16. oktober 2016

Brettekort med lomme til gavekort/pengegave - tutorial

God morgen!

I dag vil jeg vise dere en tutorial på et brettekort. Det ferdige resultatet ser du nedenfor:



Jeg startet med å kutte til to kartongbiter i kraftfarget kartong, som skal være basen for kortet.
Bit 1: 10 x 5 inch
Bit 2: 12 x 5 inch

Jeg valgte å kutte begge bitene bittelitt smalere enn 5 inch, for å få finere brettekanter senere...

De to bildene under viser hvor man skal lage brettekanter på de to kartongbitene:



Jeg hadde lyst til å ha en fin brettekant på forsiden av kortet, så jeg fant frem en av de nye rammediesene til Papirdesign. Denne tapet jeg på den smaleste bretten på den lengste kartongbiten og stanset ut.

Husk å bare stanse til bretten på kartongen.



Jeg limte kartongbitene sammen slik at basen for kortet blir seende slik ut (den korteste kartongbiten vannrett og den lengste loddrett):


Det er da klart for å finne frem de papirene jeg kan tenke meg å bruke. Det kan godt hende jeg justerer papirvalget etter hvert...


Etter at jeg har bestemt meg for mønsterark, er det bare å kutte til paneler og starte med den morsomste delen, nemlig å pynte.  Jeg endte til slutt opp med to mønsterark fra den nye juleserien "Gledelig jul", samt et ark fra serien "Hell og Lykke" i fargene beige og gull.

Som hovedmotiv på kortet ønsket jeg å bruke en nydelig tekst fra en av de nyeste stempelplatene.  Jeg stanset ut en ramme i kraftfarget kartong til å ha bak motivet, sammen med en kakeserviett:


Jeg ønsket også en lomme til gavekort/pengegave.  Den laget jeg nederst på kortet ved å bruke samme rammedies som jeg har brukt flere ganger tidligere. Halvsirkelen er kun limt i nedre kant, så man får lett plass til gavekort/pengeseddel bak. 


Jeg stanset ut en gratulasjonstekst i hvit mosegummi, som jeg limte på klaffen på forsiden:


For å kunne lukke kortet igjen, har jeg limt en bit hamp fast til baksiden. Denne vil bli dekket av mønsterark.
 

Jeg surret hampen et par runder rundt kortet og knyttet på forsiden. Til slutt pyntet jeg med et par blomster.  Kortet er ferdig :-)



Her ser dere et bedre bilde av forsiden av kortet:


Slik ser kortet ut når man har knyttet opp hampen og åpnet "toppklaffen".  Som dere ser har jeg stemplet en tekst på baksiden av klaffen.  Nederste del har jeg pyntet med kakeserviett og en chipboardtekst (malt svart). 

Her er kortet enda mer åpent.  Dere ser pengelommen nederst og to klaffer som er pyntet med kakeserviett. Jeg har valgt å holde stilen enkel og ren, men man kan selvfølgelig pynte mer om man ønsker.


Her ser dere kortet helt åpent:



Produkter jeg har brukt:
Ark: "Gledelig jul": PD 16215 - Pepperkakebyen, PD 16227 - Stjerneskudd. "Hell og Lykke": PD 15023 - Bryllupsfest, beige.
Dies: PD 15128 - De beste gratulasjoner 6, PD 16202 - Ramme 2.
Stempel: PD 16177 - Glad du er min venn.
Blomster: Kirsebærblomst - rosa, rose 1,0 cm - hvit.
Utstanset ord: PD 16161 - Din dag.
Annet: Kakeserviett, 15 cm. blonde - båndpakke vintage rosa.

Håper du lar deg inspirere til å brette litt :-)

Ha en fin dag!!





4 kommentarer:

  1. Snyggt! Men hur stansar du ut i det vikta/brettet pappret utan att stansa igenom båda lagren...?

    SvarSlett
  2. Jeg stanser ut med kartongen utbrettet og stanser bare over halve diesen. Stopper når jeg kommer til brettekanten.

    SvarSlett
  3. Flott kort og flott mal. Skal jammen meg prøve meg på den.

    SvarSlett